Welke fiscale aftrekposten mis jij als ondernemer 2025
Gepubliceerd: 02-25-2025
Welke fiscale aftrekposten mis jij als ondernemer?
Belastingen zijn voor veel ondernemers allesbehalve het leukste onderwerp. Toch is er één aspect waar je wél vrolijk van wordt. Aftrekposten. Want wie wil er nou niet minder belasting betalen als dat gewoon mag van de Belastingdienst? Het mooie is dat de regels ieder jaar veranderen, dus is het slim om te checken of je niets laat liggen.
Wil je daar zeker van zijn? Plan dan gerust een gratis adviesgesprek met een belastingadviseur van Benfi Adminisstratiekantoor. Dat kost je niets, maar levert je mogelijk veel op.
Aftrekposten voor zzp’ers worden vaak vergeten
Veel zelfstandig ondernemers zijn druk bezig met hun vak en vergeten dat ook de administratie aandacht verdient. En dan doelen we niet alleen op netjes bijhouden wat er in en uit gaat, maar vooral op slim gebruikmaken van regelingen die je belastingdruk kunnen verlagen. Aftrekposten dus. En daar zitten in 2025 een paar interessante bij. Sommige al jaren bekend, andere net even anders dan voorheen.
Zo blijven de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling belangrijk, al zijn ze de laatste jaren wel wat minder royaal geworden. Wat veel ondernemers echter níet weten, is dat er daarnaast nog heel wat kleinere posten zijn die je makkelijk over het hoofd ziet. Denk aan kosten voor opleidingen, zakelijke telefoongebruik, softwarelicenties, of zelfs je werkplek thuis.
Wat je misschien vergeet..
Neem bijvoorbeeld die training die je volgde om je skills te verbeteren. Of die laptop die je voor je werk hebt aangeschaft. Zakelijke kosten zijn aftrekbaar, zolang je ze goed onderbouwt. Maar daar wringt het vaak. Bonnetjes raken kwijt, uitgaven worden niet goed geboekt, of ondernemers twijfelen of iets wel mag. Zonde, want met een goede boekhouder in Den Haag, aan je zijde, laat je geen euro liggen.
Werk je deels thuis? Dan zijn er ook daar mogelijkheden, zeker als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Denk aan het inrichten van een aparte werkruimte, de kosten van internetgebruik of inrichting die je grotendeels zakelijk gebruikt. Allemaal posten die, juist in 2025, het verschil kunnen maken.
Aftrekposten voor duurzame investeringen
Nieuw en relevant in 2025 zijn de extra fiscale voordelen voor duurzame en innovatieve ondernemers. Heb je geïnvesteerd in milieuvriendelijke apparatuur of energiebesparende maatregelen? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor de MIA (Milieu-investeringsaftrek) [rvo.nl] of de EIA (Energie-investeringsaftrek) [rvo.nl]. Deze regelingen kunnen behoorlijk wat opleveren, maar worden vaak over het hoofd gezien omdat ze nét even wat meer administratieve onderbouwing vragen.
En laten we de KIA, de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, niet vergeten. Heb je in 2025 investeringen gedaan tussen de €2.800 en €387.580 (ja, dat is het nieuwe plafond)? Dan kun je tot 28% van dat bedrag extra aftrekken van je winst. Wederom, alleen als je het goed vastlegt én weet dat het bestaat.
Salaris, abonnementen en auto’s. Wat mag wel, wat niet?
Gebruik je een zakelijke auto of fiets? Dan zijn daar, afhankelijk van hoe je het registreert, interessante regelingen aan verbonden. Denk aan de bijtelling, maar ook aan het bijhouden van rittenadministratie. Dat klinkt misschien als gedoe, maar als je het goed doet, levert het vaak voordeel op.
Hetzelfde geldt voor softwareabonnementen, hostingkosten, zakelijke verzekeringen en telefoongebruik. Ook deze vallen onder zakelijke lasten, mits goed verantwoord. Overweeg je je salarisadministratie uit te besteden? Ook dat kan je uiteindelijk tijd én geld schelen, want foutjes in loonkosten of belastingen kunnen snel duur uitpakken.
Het voordeel van alles goed bijhouden (of uitbesteden)
Je kunt het natuurlijk allemaal zelf proberen bij te houden. Maar eerlijk is eerlijk, veel ondernemers hebben helemaal geen zin of tijd om elke maand in de administratie te duiken. En dan is het een geruststelling om te weten dat je het ook gewoon goed kunt uitbesteden. Als je je administratie uit handen geeft aan een betrouwbaar administratiekantoor in Den Haag, weet je zeker dat je geen belangrijke aftrekposten mist.
Bovendien krijg je inzicht in je cijfers, weet je waar je staat en kun je sneller bijsturen als dat nodig is. En nee, dat hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten. Check gerust de tarieven van onze boekhouders. Dan weet je dat goede hulp ook betaalbaar kan zijn.
Slim ondernemen is ook slim boekhouden
Ondernemen is keuzes maken. En een van de beste keuzes die je kunt maken, is zorgen dat je je financiële zaken slim regelt. Niet alleen omdat het rust geeft, maar ook omdat je daarmee kansen benut die je anders misschien mist. Weten welke aftrekposten jij nog meer in 2025 kunt gebruiken? Plan dan direct een gratis adviesgesprek in.