Administratiekosten Boete
Voorkom boetes en stress door slechte boekhouding. Benfi Finance tips voor het voorkomen van administratieve boetes.
Gepubliceerd: 30-07-2025
Wat gebeurt er als je boekhouding niet op orde is?
Administratiekosten boete voorkomen? Wat gebeurt er als je boekhouding niet op orde is? Wat zijn de risico’s van een slordige administratie? En hoe voorkom je boetes of gedoe met de Belastingdienst? Veel ondernemers denken pas aan hun boekhouding in Den Haag als het te laat is. Terwijl juist op tijd overzicht houden voorkomt dat je geld misloopt, fouten maakt of op de radar komt bij de fiscus.
Voorkomen van boetes
Zodra je je boekhouding niet goed bijhoudt, stapelen de risico’s zich snel op. Je kunt geen btw-aangifte doen, raakt het overzicht kwijt over je winst en kosten, loopt fiscale voordelen mis en riskeert een boete of controle. Door je administratie goed op te zetten, of uit te besteden, bespaar je niet alleen tijd, maar voorkom je vooral een hoop gedoe.
Wat zijn de risico’s van een rommelige boekhouding?
Veel ondernemers zien administratie als een bijzaak. Tot het moment dat je btw-aangifte moet doen en je bonnetjes kwijt bent, of wanneer de Belastingdienst vraagt om een overzicht van je inkomsten, en je door de bomen het bos niet meer ziet. Een incomplete administratie leidt vaak tot verkeerde aangiftes, misgelopen aftrekposten of fouten in je winstberekening. Je weet simpelweg niet wat je echt verdient of waaraan je uitgeeft. Hierdoor loop je ook risico op verkeerde beslissingen in je onderneming.
Fiscale gevolgen van slordige administratie
De Belastingdienst stelt duidelijke eisen aan je administratie. Als je daar niet aan voldoet, riskeer je boetes. Dat kan gaan om een naheffing bij onvolledige btw-aangifte, maar ook om verzuimboetes of zelfs fiscale correcties bij inkomsten- of vennootschapsbelasting. Ook als zzp’er ben je verplicht je administratie zeven jaar te bewaren. Is je administratie onvolledig, dan kan de fiscus zelf een schatting maken van je omzet. Geloof maar dat die schatting niet in jouw voordeel zal zijn.
Veelgemaakte fouten die boetes opleveren
- Geen bonnetjes of facturen bewaren: zonder bewijsstukken heb je geen poot om op te staan bij controle.
- Te laat aangifte doen: verzuimboetes beginnen klein, maar lopen snel op bij herhaling.
- Privé en zakelijk door elkaar gebruiken: rekeningen die niet goed zijn gescheiden zorgen voor verwarring én fouten.
- Geen urenregistratie bijhouden: mis je de urennorm? Dan mis je ook zelfstandigenaftrek en andere voordelen.

Onderbouwende cijfers
Uit een peiling van de Kamer van Koophandel blijkt dat 38% van de zzp’ers hun boekhouding niet wekelijks bijhoudt. Bijna 1 op de 5 ondernemers loopt hierdoor fiscale voordelen mis. Volgens de Belastingdienst krijgt 1 op de 10 ondernemers binnen 3 jaar te maken met een correctie of boete vanwege onjuiste administratie.
Overzichtelijk bewaren van administratie
Marieke zegt: "“Het overzichtelijk bewaren van je administratie maakt het verschil. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je belastingadviseur. Als jij weet wat je hebt uitgegeven, waar je vermogen zit en welke documenten je nodig hebt, kunnen wij veel sneller schakelen.”"
- Lees verder op deze pagina over gratis belastingadvies.
Hoe voorkom je administratieve boetes?
1. Zorg voor structuur
Gebruik één systeem voor je inkoop, verkoop en bonnetjes. Werk met een duidelijke mapstructuur of boekhoudsoftware.
2. Doe op tijd aangifte
Stel herinneringen in en regel je btw, inkomstenbelasting en loonaangifte op tijd.
3. Bewaar alles digitaal én fysiek
Sla bonnetjes, facturen en jaaropgaven goed op. Zowel digitaal als back-up op papier.
4. Laat je adviseren
Weet je niet zeker of je administratie klopt? Vraag hulp voordat het misgaat.
5. Overweeg uitbesteding
Bij een groeiende onderneming is uitbesteden aan een boekhouder vaak efficiënter dan zelf blijven aanmodderen.
Veelgestelde vragen over boekhouding niet op orde
Wat zijn de gevolgen als ik mijn boekhouding niet goed bijhoud?
Je riskeert een boete, naheffing of zelfs een fiscale schatting van je omzet door de Belastingdienst.
Kan ik nog iets doen als ik fouten heb gemaakt?
Ja, zolang je zelf meldt en corrigeert, is de Belastingdienst vaak milder dan bij ontdekking tijdens controle.
Hoe lang moet ik mijn administratie bewaren?
Zeven jaar. Voor vastgoed en bepaalde investeringen geldt zelfs tien jaar.
Veelgestelde vragen over Benfi Administratiekantoor
Wat kost het om mijn administratie uit te besteden?
Onze tarieven beginnen vanaf €59 per maand. Bekijk onze pakketten.
Helpen jullie ook met online boekhouding?
Ja. Als online boekhouder kun je alles digitaal aanleveren en inzien.
Bieden jullie ook salarisadministratie aan?
Zeker. Bekijk onze salarisadministratie diensten voor een compleet overzicht.
Waarom ondernemers kiezen voor Benfi Administratie en boekhoudkantoor?
- Persoonlijk contact en vaste adviseur
- Altijd inzicht via online dashboard
- Gratis fiscaal advies bij je pakket
- Transparante tarieven, geen verrassingen
- Complete ontzorging voor zzp, mkb en BV
Voorkomen is echt beter dan genezen! Een slordige administratie kost je niet alleen tijd, maar vooral geld. Zeker als je hierdoor aftrekposten mist of boetes krijgt. Wil je voorkomen dat je achter de feiten aanloopt? Zorg dan dat je boekhouding op orde is, of laat ons je daarbij helpen. Vraag gratis advies aan en ontdek wat er beter kan.
Deel deze informatie..